*

The all seeing guy

Autetaan mainosmiehiä

  • Autetaan mainosmiehiä
  • Autetaan mainosmiehiä
  • Kenties tässäkin bloggauksessa on vaarana verkostoituminen.
    Kenties tässäkin bloggauksessa on vaarana verkostoituminen.

Minkähänlaisia lennokkaita mainoslauseita kykenisimme keksimään? Tein tähän alkuun malliksi pari mainosta. Tuleeko mieleen jotain loistavia jo unohtuneita?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (48 kommenttia)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Mainoksesi ovat hyviä. Paras mainos on mielestäni erään intialaisen hautaustoimiston (todellinen) mainos: "Drop in, if you drop dead!". Tämä loistava lause hyppäsi pysyvästi silmilleni Neil Hardwick:in matkaohjelmassa.

Samassa yhteydessä voin kertoa, että jos vielä joskus perustaisin uudestaan firman niin sen nimi olisi: "Elin ja tarvike".

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Lahdessa taitaa vielä vaikuttaa firma nimeltä: " SUOLI JA ELIN ", eli varo etteivät suutu melkein plagioinnista.

Johan Lom

Moskvitsh - levinnein auto maanteillämme!

(Konelan mainos 60-luvun alussa)

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Hieno mainos. Pian tuon jälkeen kuitenkin viisivuotissuunnitelmassa "yhdistettiin etelän lämmin temperamentti ja avaruustekniikan taitajien kylmä järki":

http://www.youtube.com/watch?v=AsDNAY3lsHE

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Suomen teillä liikkui 70-80-luvuilla Vauxhall Viva. Suomeen tuotujen autojen nimi olisi pitänyt olla Vauxhall "Vaiva". Aamulla piti avata ensin konepelti ja katsoa oliko siellä ketään kotona, sitten vasta vääntää virta-avainta.

Matti Jalagin

Tampereella vaikutti tai vaikuttaa hautausurakoitsija, jolle irvileuat ovat antaneet nimeksi Raato-Matti.

Tämä kaimani taputti ystävääni muinoin baaritiskillä olalle ja sanoi:

"xxxxx, poikkee talossa, kun susta aika jättää".

Lähes englantilaista huippua.

Harri Räsänen

Fiat mainosti aikoinaan autojaan sloganilla "Fiat-petojen sukua"

Kansan suussa mainoslause vääntyi muotoon

"Fiat-petojen sukua-susi jo syntyessään"

Tuttavani Ritmo osoitti lauseen todeksi. Kyllä kansa tiesi.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

"Olet loman tarpeessa kun olet passikuvasi näköinen": erään matkatoimiston varsin onnistunut mainos 1970-luvulta.

Käyttäjän leilamustanoja kuva
Leila Mustanoja-Syysmeri

Minulle on jäänyt mieleen Jenkeistä 70 -luvulta aivan upea mainoslause: "When your own initials are enough". Siinä oli kyse klassisista, Coach -merkkisistä nahkalaukuista, joissa ei näkynyt valmistajan nimeä. Sen sijaan mainoksessa olkalaukun kylkeen oli liimattu omistajan omat nimikirjaimet. Mainoksen viesti on edelleen pätevä tänä päivänä, kun niin monelle vaatteiden ostajalle ja käyttäjälle on, muiden arvostusta saadakseen tärkeää, että valmistajan logo varmasti on esillä. Eli oma itse ei riitä, täytyy hankkia arvostusta vaatemerkeillä.

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Tuossa olis kieltämättä ideaa tähänkin päivään.

Käyttäjän PekkaKuismanendaSilva kuva
Pekka Kuismanen da Silva

"Ja Braunilla loput" oli vitsi yläasteella 90-luvulla eli sopi jatkoksi oikeastaan minkä tahansa lauseen perään.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

"Jo 25 vuotta hyvän viihteen tiellä"

Seitsemän seinähullua veljestä -orkesterin taiteilijajuhlakonsertin tunnuslause.

Käyttäjän ilikka kuva
Ilkka Partanen

Kauhavalla opiskellessa kaverini heitti että olisi hyvä veto perustaa sekatavarakauppa siihen naapurikaupunkiin ja pistää nimeksi Lapuan Liike.

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Rauha-täti vois muuttaa vaikka Uutenkaupunkiin ja laittaa liikkeen sinne: Uudenkaupungin Rauha.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Parasta huumoria TV-mainonnassa esitti aikanaan "Lahtelainen" olut. Vielä parempaa Seura-lehden EKI LIIKANEN. Jopa niin hyvää, että lukijat pitivät mainontaa huomattavasti parempana kuin itse lehteä. Ja kauppa kävi ! Tehtyämme koosteen vuosien varrella tehdyistä TV-Spoteista EKIN 50-v synttäreille, saimme nauraa kippurassa noin 45 min TV-showta. Ei tarvittais mitään formaatteja.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

No, miten slogan "NOKIA CONNECTING PEOPLE", Nythän se on " NOKIA DISCONNECTING PEOPLE "

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Jossain välissähän se oli Suomessa "collecting people".

Arvo Koiso

Kamppiin perustetaan uusi trendikahvila "pikkanen kamppi."

Johan Lom

Olen itse harkinnut italialaisen ravintolan perustamista. Nimeksi tulisi "Ristorante Salmonella". Listasta löytyisi mm. "Biff á la Streptokock".

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Eiku se oli Ellan heiniä, erikoistunut lohiruokiin. Salmon-Ella.

Arvo Koiso

Saisiko sieltä myös piristävää sumppia?

Johan Lom

Kyllä mielelläni panisin myös sumpit pihisemään.

Vanhempi väki osannee yhdistää menusta löytyvät seuraavat valinnat myös kontekstiinsa:

-Aladob á la Aulanko
-Sallado á la Spantax

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Päätä päiväsi Santos-kahvilla, vai oliko se Costarica?

Johan Lom

Juuri ennen tämäniltaista lottoarvontaaa tulin sanoneeksi tyttärelleni: "No niin, nyt alkaa lottoarvonta, sitten isi kuolee miljonäärinä". Hän kysyi: "Ai tänäänkö?"
No, elossa ollaan edelleen, arvonta oli ja meni.

Arvo Koiso

Ari, paremmin rimmaa pirkka, ei hukkaan mene pilkka.

Ei ihmisravintoa ole moinen, sen tietää yks jos toinen.

Arvo Koiso

Talpot horison, vuoden auto, joskus jopa kahden.

Johan Lom

Simca tuhat ee - sil´ ei mitään tee!
Simca tusen ee - man gör inget med de´!

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Laatuautoja tais olla molemmat. Tosta Simca Tonnista näköjään useampikin versio.

Arvo Koiso

Volvo kaksneliskanttinen, ympyrä ja nuoli, siitä alko huoli, mieluummin ilman ku hillman, tojota corolla, ohi vaikka porolla.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Jotta ei mennä aivan harhateille mainonnassa, mainonta ei ole suinkaan mainostoimistojen ja mainosmiesten juttu. Jos tuotteen vastaava johto osaa antaa mainostoimistolle oikean briefin, mainonta voi osua tavoiteltuun haarukkaan, mutta se ei voi onnistua toimistossa keksimällä vain sloganeita älyttömästä älylliseen ilman hyvää briefiä. Ongelma on monesti se, että tilaajan pitää onnistua antamaan sellainen älykkään kiero briefi, että toimisto kokee tuotoksensa olevan heidän oma hieno ideansa. Tilaaja tällöin hykertelee käsiään omasta tavoitteen asettelustaan ja saa omassa talossaan sisäiset onnittelut. Mainonnan erilaiset liitot järjestävät kilpailuja, joissa jaetaan kaikenlaisia klaffeja ja kunniamainintoja. Aika usein kuitenkin sillä perusteella, että tulosta myynnnin suhteen ei mitata. Silloin selitys on, että se oli "katto-brandi-yleismainontaa", joka ei suoraan mittaa myyntiä, vaan vahvistaa tuotekuvaa, joka pitkällä tahtäimellä on kantoaalto tuotteen menestykseen.
Suomen mainostoimistoissa on ja etenkin ollut loistavia copyja ja AD -persoonia, jotka ovat osanneet kiteyttää tuotteen briefatun sanoman loistavasti. Nimiä en mainitse, koska he ovat alalla tunnettuja.
Erityisesti TV-mainonta on laadultaan surkeaa, josta ei tunnista edes myytävää palvelua tai tuotetta. Rakennetaan kaikenkarvaisia mielleyhtymiä sonnista villasukkien kautta avaruusalukseen; tuotteella ei niin väliä, pääasia on huomioarvo, joka on jopa kyseenalainen tuotteen ostopäätöksen suhteen.

Kalevi Kantele

Kun vaimoni valmistui, niin hän haki monia töitä esittämällä CV:nsä. Kun se ei onnistunut, niin hän lähetti hakemuksen, jossa luki: lankoki sanoi, että kyllä naisen, joka osaa ampua ilmakiväärillä ja hyppiä kengurukepillä pitäisi saada töitä, vaikka onkin valtiotieteiden maisteri. Töitä löytyi heti.

Joskus 70-luvulla Playboyssa oli mainos, jossa oli katuun rikkoutunut korkkaamaton viskipullo ja tekstinä suunnilleen niin, että "oletko nähnyt aikuisen miehen itkevän".

Johan Lom

Tässä yksi 70-luvun lempparimainoksistani. Ei muuten menisi tänään enää sensuurista läpi.

http://www.youtube.com/watch?v=numbCLeS14o&feature...

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

MIkähän mainos se oli jossa tummaihoinen jamppa käveli rannalla ja huusi "samboo" ja nauroi päälle?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Saab yritti lanseerata itseään jenkeille , mutta mainosmiehet olivat laatineet auton rekisterinumereon päin persettä ASS-1.

Kalle Kuusivuori

Se oli vakuutusmainos, muistaakseni.

Seppo Hildén

Epäonistuneista mainossloganeista tulee mieleen kun 2000-luvun alussa S-marketit lanseerasi valtakunnallisen mainoskampanjan, jossa kauppojen leipäosastoille laitettiin mainosplakaatteja, että "se on tuoretta nyt" ja siihen leivän kuvia. No joku älypää kauppaketjun mainososastolla sai ilmeisesti päähänsä laajentaa plakaattikampanja myös vihannespuolelle ja pian sielläkin oli samanlaisia mainosplakaatteja mutta leipien sijaan siinä oli hedelmien kuvia ja sama slogan, että "se on tuoretta nyt".

Mainoskampanjasta luovuttiinkin sitten aika nopeasti koko maassa enkä yhtään ihmetellyt miksi.

Johan Lom

60-luvun MUM-deodoranttimainos:

"On koko päivän ollut niin raikas olo, kun panin aamulla mummia kainaloon".

Taisto Merilä

Robin Hood - Sekundaa ylihintaan!

Johan Lom

80-luvun lopussa Suomessa oli Tikkurilan Ultra maalimainos, jossa korostettiin, että Ultra on Suomen kallein talomaali. Tämä oli mielenkiintoinen kokeilu mainostoimistolta. Mainos pyöri TV:ssä muutamia kuukausia ja sitten se poistettiin. Ei ole sen koommin vastaavanlaista näkynyt.

Loppu slougan kuului: "ULTRA - Suomen kallein talomaali, talosi arvoinen!"

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

"Nyt Harakiristä talvirenkaat kamikazehintaan!!!"
Sitten oli tämä "karaten kova citizen rannekello". En tiedä pitikö ihan paikkaansa, mutta kuulin sellaisen jutun että joillekkin nuorille kun oli ensimmäiset citizen rannekellot hankittu, niin jotkut kellosepät saivat vaihtaa liipottimia katkenneiden akselintappien tähden ja jokunen terveyskeskuskin sai lastoittaa muutaman ranteen. Mainoksessahan mies kellokädellä laittoi jonkun lankunpätkän kahteen osaan.

Käyttäjän TeppoNygren1 kuva
Teppo Nygren

Tulipa tässä mieleeni että jossakin elokuvassa vilahti amerikkalaisen viehevalmistajan mainos jossa luki: "better than Rapala".
En muista mikä sen viehevalmistajan nimi on, mutta mielestäni mainos kertoo sen että Rapala on lähes käsite.

Arvo Koiso

Tässä muutama ehdotukseni:

-VR,

"Aina paikallaan!"

"-Opeta lapsellesi homoseksiä ajoissa" - kampanja.

-Taxi,

ميلكسحشايس، خ! ميلكسحشايس، خ!

-Veolia,

"Mitä vielä odotat?"

Markku Gröndahl

"Päätä päiväsi piimällä"Joskus ollut mutta ehkä väärin ymmärretty?
Tai suomalaisten vastaus Dronningholmin marjaisille hilloille(marjoja 40%)="Siinä on marjat"
Tuotenemenä "Marjatta"-ei menestynyt.Brand manager menestyi.Tosin jonkin muun firman yrityksessä.

Kalle Kuusivuori

Pari leipämainosta; Ruisantero, siinä on reikä.

Tässä tulee hiiva Sanna, sitä on kiva suuhun panna.

Johan Lom

Muistaako joku sen ensimmäisen Huyndain automainoksen jostain 80-luvun lopulta, jossa tosi juntin näköinen kuljettaja piereskeli ajaessaan?

Silloin tuli mieleen, että lieneekö mainostoimisto ollut korruptoitu japanilaisten autovalmistajien taholta.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Ilkka Kanervan seuraavaan vaalimainokseen: "Mies joka sai konkurssipesää".

Tämä ei ole oma juttuni, mutta en muista mistä olen sen bongannut. Muistaako joku muu?

Toinen on tositarina Konelan (ent. NL:n autotuontifirma) mainosmiehestä, joka ehdotti Ladalle mainoslauseeksi: "Rautaa rajan takaa".

Ei mennyt läpi. Miksiköhän?

Ja kolmas niin ikään tosijuttu ruokabaarista 70-luvulta: "Syötyänne täällä kerran ette syö enää missään muualla".

Kalle Kuusivuori

Kaksi terveyssidettä, toiseen on valutettu punaista väriä, toiseen sinistä. Tästä vasemmiston vaalimainos. Kumpi on aidompi valinta.

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Jaahas, ei sitä ole Kalle näköjään turhaan lontoiden kuva-akatemioissa opiskeltu kuvaviestintää. Ei huono!

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset